Algemene voorwaarden Algemene voorwaarden 01-01-2025 hondentrimsalon Foofur, hierna te noemen de ondernemer, ingeschreven onder Kamer van Koophandel nummer: (96021896)

Artikel 1 – Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: Trimsalon: de natuurlijke of rechtspersoon en zijn medewerkers, hierna te noemen de ondernemer of opdrachtnemer, die zijn bedrijf maakt van het de uitoefening van een ambachtelijk bedrijf op het gebied van de verzorging en/of verfraaiing van dieren op een wettelijk toegestane locatie waarbij deze activiteit de aantoonbare hoofdbron van inkomsten vormt voor de ondernemer of de onderneming. De opdrachtgever: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die met de ondernemer een overeenkomst van verzorging/verfraaiing aangaat of wil aangaan. Gastdier: het huisdier van de opdrachtgever, waarvoor een overeenkomst van verzorging/verfraaiing wordt/is gesloten. Overeenkomst: de overeenkomst van verzorging/verfraaiing tussen de ondernemer en de opdrachtgever, waarbij de ondernemer zich verplicht het gastdier gedurende een bepaalde periode te verzorgen tegen een door de opdrachtgever te betalen prijs. Overeenkomst op afstand: elke overeenkomst van verzorging en verfraaiing waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand, waarbij de ondernemer het systeem daartoe heeft georganiseerd. Verzorging/verfraaiing: de door de ondernemer uit te voeren werkzaamheden ten behoeve van het uiterlijk van het gastdier. Reservering: de afspraak tussen de ondernemer en de opdrachtgever van het tijdstip waarop de ondernemer het verzorgen/verfraaien van het gastdier op zich neemt tegen het op het moment van in ontvangst nemen van het dier geldende tarief. Machtiging: een door de opdrachtgever aan de ondernemer schriftelijk verstrekte volmacht, die de ondernemer verplicht om voor rekening van de opdrachtgever deskundige (veterinaire) hulp in te roepen wanneer er duidelijke symptomen zijn dat het welzijn van het gastdier in gevaar is.

Artikel 2 – Toepasselijkheid der voorwaarden


1.Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, mededelingen en overeenkomsten.

2.De onderhavige voorwaarden prevaleren in geval van strijdigheid boven handelsvoorwaarden van de klant of opdrachtgever. Dit alles tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.

Artikel 3 – Aanbiedingen en prijsopgaven

1. De ondernemer brengt een aanbod mondeling, dan wel schriftelijk/elektronisch uit. Elk aanbod van de ondernemer is vrijblijvend. De ondernemer is nimmer verplicht een opdracht te aanvaarden.

2. Het aanbod omvat in elk geval de volgende onderdelen: het tijdstip waarvoor de gevraagde reservering geldt; de prijs en de wijze van betaling hiervan; de gevallen waarin de behandeling/verfraaiing van het gastdier kan worden geweigerd; de zorg van de opdrachtgever om de naam van een contactpersoon voor spoedoverleg in bijzondere omstandigheden; de vermelding van de naam van de dierenarts/dierenkliniek die de ondernemer zal inschakelen wanneer het welzijn van het gastdier dit nodig maakt; de vermelding van het bestaan van de op de overeenkomst van toepassing zijnde algemene voorwaarden.

3. Een schriftelijk/elektronisch aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende dertig dagen nadat de opdrachtgever het aanbod heeft ontvangen. Een mondeling aanbod wordt schriftelijk bevestigd en is daardoor een schriftelijk aanbod geworden.

4. Het schriftelijke/elektronische aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden.


Artikel 4- De overeenkomst


1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod.

2. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de opdrachtgever schriftelijk of langs elektronische weg een bevestiging hiervan.

3. Overeenkomsten zijn bindend op het moment dat deze mondeling of schriftelijk tot stand zijn gekomen.

4. Indien er sprake is van een overeenkomst op afstand, dan geldt voor de opdrachtgever een bedenktijd van zeven werkdagen.


Artikel 5 – Levering van goederen en diensten

1. De levering van diensten kan in de trimsalon geschieden. Als het dier in de trimsalon wordt behandeld, dan wordt het dier op de afgesproken dag en tijd gebracht en afgehaald in de trimsalon, tenzij anders is overeengekomen.

2. Indien is overeengekomen dat het dier wordt opgehaald of teruggebracht, zal het op de afgesproken tijd en plaats gereed moeten zijn voor vervoer.

3. Afwijkingen van de afspraken zijn voor rekening en risico van de klant/opdrachtgever. Als het dier aan huis wordt behandeld, dient de klant het dier gereed te zijn in een ruimte in het huis van de klant/opdrachtgever op de afgesproken datum en tijd.

Artikel 6 -de prijs en de prijswijzigingen


1. De prijs die de opdrachtgever moet betalen wordt vastgelegd in de gesloten overeenkomst. De prijs bevat de kosten van verzorging/verfraaiing.

2. Prijsopgaven vinden plaats op basis van de ten tijde van de opgave geldende prijzen. Levering van goederen en diensten die niet in de prijsopgave zijn genoemd, worden afzonderlijk berekend. Een aanbod van de ondernemer geldt niet automatisch voor vervolgovereenkomsten

3. Verhoging van de opgegeven prijs, in geval van stijging van de inkoopprijs en andere met de te verlenen dienst verband houdende kosten, zullen worden doorberekend.

4. Optredende prijsstijgingen tussen het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten en het moment waarop deze wordt uitgevoerd zijn niet van invloed op de overeengekomen prijs.

5. Het derde lid is niet van toepassing op prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien, zoals verhoging van de BTW.


Artikel 7 – De betaling

1. Tenzij anders is overeengekomen, vindt betaling van het nog openstaande bedrag, onder aftrek van een eventueel gedane aanbetaling, plaats in contanten direct bij beëindiging van de overeenkomst tot verzorging/verfraaiing. Contante betaling omvat ook bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een door de ondernemer aangegeven bank- of girorekening of betaling door middel van door banken erkende vormen van elektronisch betalen.

2. De opdrachtgever ontvangt een bewijs van betaling van de ondernemer.


Artikel 8 – Niet-tijdige betaling

1. Wanneer de opdrachtgever niet betaalt conform het gestelde in artikel 7 van deze overeenkomst, kan teruggave van het gastdier worden geweigerd totdat de opdrachtgever aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Kosten welke voortvloeien uit het tijdelijk huisvesten van het gastdier, komen geheel voor rekening van de opdrachtgever.

2. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, kan tot gerechtelijke of buitengerechtelijke incasso worden overgegaan. De hiervoor in redelijkheid gemaakte kosten zijn voor rekening van de opdrachtgever. De ondernemer is tevens gerechtigd rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de afgesproken betalingsdatum. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.

3. Van de klant/opdrachtgever kan worden verlangd dat hij zekerheid stelt voor het voldoen van zijn financiële verplichtingen. Zolang die zekerheid niet is gesteld, kan de levering van goederen en diensten worden geweigerd.

Artikel 9 – Annulering

1. De opdrachtgever kan de overeenkomst uitsluitend annuleren overeenkomstig de volgende voorwaarden: a. Bij annulering langer dan 24 uur voor het afgesproken tijdstip, is geen betaling verschuldigd; b. Bij annulering korter dan 24 uur voor het afgesproken tijdstip is 100% van de voor de dienst geldende prijs (volgens de prijslijst van de eigenaar/houder van de trimsalon) verschuldigd.

2. In geval van niet-tijdige betaling is de eigenaar/houder van de trimsalon gerechtigd zijn vordering te verhogen met een vertragingsrente van 1% per maand, ingaande 30 dagen na levering van de dienst. Indien hij (na sommatie) genoodzaakt is de vordering ter incasso uit handen te geven, zullen zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke incassokosten, geheel voor rekening van de klant/opdrachtgever komen.

Artikel 10 – Rechten en plichten van de ondernemer

1. De ondernemer verplicht zich om conform de gesloten overeenkomst van verzorging en verfraaiing, deze dienst te verlenen op een wijze, zoals het een vakbekwame ondernemer betaamt.

2. De ondernemer zal zoveel mogelijk rekening houden met de individuele wensen van de opdrachtgever ten aanzien van de uitvoering van de verzorging en verfraaiing van het gastdier. Voor zover die wensen afwijken van de gebruikelijke gang van zaken, worden deze schriftelijk vastgelegd.

3. De ondernemer verplicht zich om het te behandelen/verfraaien gastdier op het daartoe afgesproken tijdstip gereed te hebben voor afhalen en vervoer behalve als er sprake is van overmacht. Hieronder worden verstaan zodanige feiten, welke liggen buiten de macht van de ondernemer, dat nakoming van de overeenkomst redelijkerwijze niet meer kan worden verlangd.

Artikel 11 – Verantwoordelijkheden en plichten van de opdrachtgever

1. De opdrachtgever moet, uiterlijk bij het afleveren van het gastdier bij de ondernemer alle gevraagde informatie verstrekken, die van belang is voor een goede en verantwoorde verzorging/verfraaiing van het gastdier.

2. De opdrachtgever is aansprakelijk voor de gevolgen wanneer de ondernemer schade ondervindt als gevolg van het niet vermelden van gegevens of het verstrekken van onjuiste gegevens over het gastdier, tenzij dit de opdrachtgever niet is toe te rekenen.

3. Indien het door de opdrachtgever ter beschikking gestelde gastdier niet beantwoordt aan hetgeen daaromtrent vóór totstandkoming van de overeenkomst door de opdrachtgever is gemeld, is de ondernemer gerechtigd de overeenkomst te ontbinden in welk geval de annuleringsvoorwaarden van toepassing zijn.

4. Onverminderd het bepaalde in de vorige zin, is de ondernemer gerechtigd de overeenkomst aan te passen en uit te voeren conform de voor de behandeling van dat gastdier gebruikelijk gehanteerde tarieven.

Artikel 12- Overmacht


1. In geval van overmacht wordt de uitvoering van de overeenkomst opgeschort zolang de toestand van de overmacht de uitvoering belet.

2.Indien de overmacht langer dan veertien dagen aanhoudt, is er een wederzijdse bevoegdheid de overeenkomst te ontbinden.

3. In geval van ontbinding is de klant/opdrachtgever gehouden tot betaling van een vergoeding voor het reeds gepresteerde.

4. Onder overmacht wordt verstaan: elk feit of complex van feiten, liggend buiten de macht van de eigenaar/houder van de trimsalon, die van zodanige ernst of omvang is, dat nakoming van de overeenkomst redelijkerwijze niet meer kan worden verlangd.

5. Overmacht is mede aanwezig indien de leverancier, om welke reden dan ook, in gebreke is om goederen of diensten te leveren, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst of bij ziekteverzuim van de eigenaar/houder van de trimsalon en/of collega’s.

6. Voor eventuele schade kan de eigenaar/houder van de trimsalon niet aansprakelijk worden gesteld.


Artikel 13 – Aansprakelijkheid

1. De eigenaar/houder van de trimsalon verbindt zich uitsluitend tot een inspanningsverbintenis en kan nimmer instaan voor de resultaten die de opdrachtgever met het aangaan van de overeenkomst beoogde te behalen.

2. De eigenaar/houder van de trimsalon is niet aansprakelijk voor enige schade, in welke vorm dan ook, ten gevolge van niet direct met zijn dienstverlening verband houdende oorzaken.

3. Indien de eigenaar/houder van de trimsalon ondanks lid 13.2, toch aansprakelijk wordt gesteld, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag dat door de door de eigenaar/houder van de trimsalon afgesloten aansprakelijkheidsverzekering, in het desbetreffende geval, daadwerkelijk wordt uitgekeerd.

3. Mocht onverhoopt de aansprakelijkheidsverzekering besluiten de schade niet uit te keren, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het door een dierenarts in rekening te brengen bedrag.

4. Is er sprake van onherstelbare schade of het overlijden van het gast dier, is de ondernemer ten hoogste aansprakelijk voor de door de opdrachtgever aan te tonen aanschafwaarde van het gastdier.

5. De ondernemer zal de opdrachtgever of de eventueel door hem aangewezen contactpersoon, in geval van onvoorziene omstandigheden, hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen.

6. De opdrachtgever is tegenover de ondernemer aansprakelijk voor schade die door onaangepast of afwijkend gedrag van het gastdier is veroorzaakt.

7. De ondernemer is tegenover de opdrachtgever niet aansprakelijk voor door andere gastdieren aangerichte schade aan persoonlijke bezittingen, die de opdrachtgever in de trimsalon achterlaat vanwege de gehechtheid daaraan van het gastdier.

Artikel 14 – Garantie.

Garantie strekt niet verder dan tot het verrichten van een gelijksoortige dienst en zal nimmer meer in kunnen houden dan het opnieuw verrichten van hetgeen ondeugdelijk is verricht.

Artikel 15 – Klacht.

Klachten ter zake van een door de eigenaar/houder van de trimsalon verleende dienst zijn slechts van waarde mits de eigenaar/houder van de trimsalon binnen 48 uur van de klacht op de hoogte is gebracht, en vervolgens dient de klant/opdrachtgever binnen 24 uur na melding van de klacht zich met het dier bij de trimsalon te vervoegen.

Artikel 16 – Extra kosten.

Extra kosten die gemaakt moeten worden bij behandeling van vervilting, vlooien of schimmel worden doorberekend aan de opdrachtgever. Zie hiervoor het tarievenoverzicht op de website.

Artikel 17 – Bereikbaarheid

Indien u tijdens de behandeling niet aanwezig bent, dient u bereikbaar te zijn. Indien u niet bereikbaar bent zal Hondentrimsalon Foofur naar eigen inzicht handelen bij calamiteiten. Zie hiervoor ook artikel 11, 12 en 13.

Artikel 20 – Geschillen

Op overeenkomsten, gesloten met de eigenaar/houder van de trimsalon, is Nederlands recht toepasselijk. De bevoegde rechter is de rechter, die de wet daartoe aanwijst.

Disclaimer en intellectueel eigendomsrecht Aan deze algemene voorwaarden kunnen geen rechten worden ontleend. Daarnaast mogen deze algemene voorwaarden niet zonder toestemming worden gedupliceerd, doorverkocht en/of aan derden ter beschikking te stellen of openbaar te maken, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen. Deze algemene voorwaarden mogen enkel en alleen voor eigen (commerciële) doeleinden worden gebruikt. Het intellectuele eigendomsrecht behoort toe aan Virtueel Juridisch Advies.